söndag 14 december 2008

En klassiker

Istället för en tävling i min julkalender på filmklubben, var det ett erbjudande om en film. Först suckade jag och tänkte “Vad i hellskotta har de letat fram för film nu som de måste bli av med?”. Men sen läste jag och konstaterade att det var en mycket bra TV-serie från 70-talet. Förintelsen. Minns den fortfarande mycket väl och jag fick se den tillsammans med mina föräldrar ett par sena kvällar. Ibland höll mamma för mina ögon och jag försökte ta bort ett par av hennes fingrar för att se vad som hände. En logisk handling av henne, som med alla mödrar som vill bespara sina barn från att se hemskheter. Men är det verkligen rätt väg? Nu menar jag inte att man skall låta barn se vad som helst i tidig ålder, men somliga saker hör ju ihop med ens utveckling. Att ifrågasätta och dra erfarenheter av svaren man får. Hur som helst är detta en DVD jag bara måste ha (igen of course). Tillhör klassikerna på något sätt. Och om jag inte minns fel blev det en spinnoff från denna serie.

2 kommentarer:

Mina sa...

Ja du den sändes ungefär 1978 på TV, satt din mamma och höll för ögonen på dig då, skulle inte tro detta.

Namn: Eva sa...

Jag minns den serien väldigt väl! Den var mycket bra!En av mina favoritskådespelare, James Woods, gör som vanligt en bra prestation.

Ses på jobbet!