torsdag 4 december 2008

En liten konspirationstanke

Eftersom jag är propmätt nu efter årets första julbord (Hm vilken njutning) och inte har något annat inplanerat än att slappa och vila magen bestämde jag mig för att kolla på en dokumentär som råkat laddats ner i min dator. “Bloodline” som tar upp en del häpnandsväckande teorier gällande Jesus och hans ättlingar. Om konspirationer där “Priory Of Sion” och Vatikanen, Opus Dei är aktörer. Ganska intressant att höra och se eftersom mycket av det som sägs verkar logiskt. Men är det inte så med konspirationer? De skall verka just oväntat logiska. Läste en roman för något år sedan som tog upp just detta med Jesu blodlinje. Jag var övertygad om att det var sant, eller delvis iaf. Kunde inte sova ordentligt på flera dygn eftersom huvudet malde av konstiga tankar. Och då har jag ändå inte läst böckerna av Dan Brown som presenterar i stort sett samma teorier även dem i romanform. Såg halva filmen Da Vincie Koden men tröttnade. Inte för att jag egentligen förstår varför det skulle vara så upprörande om Jesus var en vanlig människa och inte Guds son som hävdat. Är det inte så de försökte framställa honom i kyrkans barntimme och religionskunskapen under skolåren. Som en ganska vanlig person med en koppling till Gud. Skulle världen kollapsa om det visade sig att han bara var en vanlig religös “bluffmakare” ? Vad skulle liksom ändras? Många hävdar ju att det inte finns någon Gud iaf. Lever inte ett liv dedikerat till honom. Fast det är klart. Skulle det visa sig tydligare att Vatikanen är en blufforganisation som skott sig på människors Gudssyn, skulle det kanske bli en del rabalder. Nej idag är jag nog ganska likgiltig mot dessa teorier.

3 kommentarer:

Namn: Eva sa...

oj vilka djupa filosofiska tankar ... hrm hrm undras tro vad som startat dessa tankegångar?! Är det existentiella grubblerier som kommer med de gråa hårstråna ;-D

Mita sa...

En bra bok att läsa är bibeln både gamla och nya testamentet. Sedan kan man även läsa förklaringarna till skriften, det finns folk som inte gör annat, har läst hela bibeln två gånger i olika syfte. Testa.

Mina sa...

Jag är inte troende.Men jag tror på mitt eget liv, tappar du tron på ditt eget liv då är det god natt. Man måste kämpa i vissa lägen, det är bara att bita ihop och stå UT!!!