söndag 19 april 2009

Sockeralkis

Jag har en kompis som är sockeralkis. Hon måste alltid ha något i munnen, något som smakar sött. Om det finns olika alternativ av exempelvis drycker väljer hon alltid det sötaste. Jodå, hon är rejält överviktig och har dessutom grymma problem med en besvärlig hudåkomma. Jag är säker på att denna åkomma skulle bli avsevärt bättre om hon slutade äta så mycket socker. Just nu är hon med i Viktväktarna, fråga mig inte för vilken gång i ordningen. Har försökt få in henne på tänket med "normal" kost, men hon KAN INTE avstå från socker. Härom dagen berättade hon att hon inte fuskat alls, men i andetaget innan hade hon redan avslöjat att hon inte kunnat motstå en bit kaka (av en sort med otroligt mycket socker och kalorier).Jag är ganska anti mot socker, men visst äter jag också sötsaker. Dock försöker jag hålla det till helgerna, och då i måttliga mängder. Och söta drycker är det äckligaste jag vet, blä. Föredrar kolsyrat vatten eller helt enkelt vanligt kranvatten. Min övertygelse är att söta drycker är vår största fettfälla. Spelar ingen roll om det är zero eller light, då har istället en massa kemikalier tillsatts, ämnen som våra kroppar inte är gjorda för att kunna ta hand om. Så jävla onyttigt med andra ord.Blir beklämd över min kompis otroliga sockerberoende. Fattar inte att någon kan vara så jävla torsk på sött, att hon alltid måste ha något i munnen. Det värsta är att hon överför det på sina barn, den äldsta är på tok för stor. Den yngre är också för rund, men inte lika mycket som den äldre.Har lånat ut böcker till henne om lowcarb-kost för att försöka få henne att tänka om. Utan reslutat. Nu är hon med i VV för femtioelfte gången och kommer väl att tappa några kilon. Men när hon tröttnar går hon upp ännu fler...Är själv ingen sylfid, har också några kilon för mycket. Men mina extrakilon känns oerhört hanterbara jämfört med hennes och jag har inga sjukdomar. Nu vet jag givetvis inte om hennes hudåkomma enbart beror på sockerkonsumtionen, men om jag hade det så besvärligt som hon skulle jag absolut testa en lowcarbdiet under några månader. Men är man sockeralkis så är man, tror att det är minst lika svårt att sluta med socker som med sprit...Vad tror du?

Inga kommentarer: