söndag 1 mars 2009

Finns det farliga tankar?

Om en konstnär har åsikter du inte kan förlika dig med, tar du då avstånd från dennes konst? Vad ska det i så fall leda till?Jag läste en artikel i musiktidningen Close-Up, där ledaren i bandet Therion ställdes mot väggen för sitt medlemsskap i Sverigedemokraterna. Han försvarade sig med att han vill ha koll på alla svenska partier, och medlemsskap är det enda sättet att få partiets utskick. Nu vet jag inte om detaljen med utskicken stämmer, men det är inte relevant.På grund av det här blev Therion mer eller mindre bojkottade av tidningen. Just för att tidningen inte vill stödja högerextrema rörelser. Nu ska inte jag försöka ge någon definition på vad som är högerextremt (och jag säger absolut inte att Sverigedemokraterna är ett högerextremt parti!), men det är den här biten som är intressant. Ska man bojkotta precis allt en person gör, för att man inte delar hans/hennes åsikter?Personligen förstår jag till fullo Therion-mannens tänkande. Han ville ha full koll, helt enkelt. Han hade för övrigt extrem kommunistlitteratur i hemmet, även det för att få koll. Men det väcker av någon anledning inte samma uppståndelse.Vad vet vi egentligen om Sverigedemokraterna? Ja, jag skulle säga att det mesta vi vet kommer från medier. Och det är inte direkt någon nyanserad bild. Samma sak med mc-gängen, för den delen. Jag tänker inte ha några åsikter om någon av rörelserna, just för att jag inte tycker mig ha tillräcklig kunskap.Men så till frågan. Ska vi bojkotta konst som kommer från någon vars åsikter vi inte delar? Nej, tycker jag. Jag tenderar att se konsten som något "i sig", och alltså strunta i vem som ligger bakom. Tycker det ligger lite i sakens natur just med konst, att det är verket som räknas. Men så klart finns det undantag, där just upphovspersonen spelar roll. Som i politisk konst. Om det sedan är anstötligt på det ena eller andra sättet får jag något att fundera på - oavsett vad jag har för åsikter. Och har jag ingen åsikt kanske jag blir tillräckligt insatt för att skapa mig en. Är inte det vitsen med konst?Personligen får jag ut betydligt mer av att umgås med oliktänkandes tankar, än jag får av tänkare som bara håller med. Om jag får välja vill jag inte heller bli skyddad från "farliga tankar", om det nu finns sådana.

Inga kommentarer: